A menetrendváltásig. Nincs már sok hátra. Majd 100 éve még a fejlődést szolgálták, ma pedig már nyűggént kezelik őket.
Szeptemberben kezdtek igazán elfajulni a dolgok: először Almamelléken állt le a forgalom, majd Herminatanyától kifelé. Őszinténszólva Almamelléket csak-csak értem, de Nyíregyházát egyáltalán nem. Mármint pontosítok: a bajok nem most kezdődtek. Talán azzal, hogy nem alkalmazkodtunk, nem fejlesztettünk. Én már csak hallottam arról, hogy annakidején gyorsmotorkocsik közlekedtek a Tiszán át. Nekem már ez olyan, mint egy legenda, talán igaz se volt. És ma mit látunk? 50 éves járműállomány, a pálya se fiatalabb. Így nem lehet versenyezni a busszal, meg az egyéni közlekedéssel.ra
Másik ok, hogy nem is igazán tudtuk, hogy mit is akarunk pontosan. A kisvasutak.hu-n nézegetem a képeket egy ideje, és elszomorít.
De lehetne ez ellen tenni: legalább karbantartani a pályát, ha lehetőség van rá, akkor felújítani, hagy menjenek azok a vasak. Lehetnének még motorkocsik is. Mivel pl. a Nyírvidékin a falvak közepén futnak a sínek, akár tramtrain rendszerben, dízellel. Nem lehetetlen, és a 4-es metrónál is olcsóbb lehetne.
Meg teherszállítás. És nem átrakás, meg ilyenek: konténerrel és szállítóalvázzal, amire a normál nyomtávú kocsik csak ráállnának, és már mehet is a móka.
Jól jönnének a feltételes megállók is. Mint a buszoknál.
Kecskeméten nem ártana, ha a kisvonatok eljuthatnának a nagyállomásig. És értelemszerűen, a nagyvasúthoz igazodna a menetrendjük.
Azt még hozzá kell tenni, hogy Erdélyből is van egy rossz hír: a vajdahunyadvári kisvasutat már fel is szedték.
Viszont vannak sokkal előremutatóbb események is: október 10. óta a vonatok Szalajkaházig járnak, Gyöngyösről, elindult a szobi vonal is, már tervezik a meghosszabítást is és talán a kommandói L45H-k is elindulnak egyszer.
Höri
0 komment:
Megjegyzés küldése