| |

2010. augusztus 28., szombat

Perkovici kirándulás

Két héttel ezelőtt rugaszkodtam neki a nagy útnak. 48 kilométer a távolság a két állomás között az első dalmát vonalon. A jegy 20%-os kedvezménnyel 46.80 kuna volt. Nem veszek végig minden állomást és megállóhelyet, próbálok az érdekesebb részekre koncentrálni.

Az első képet 7123 015 és 016 alkotta egység és a 7122 001 motorvonat együtteséről készítettem. Előbbi Zágráb felé viszi utasait, míg utóbbi ugyan abba az irányba indul, de nem jut messzire, csak Kastel Stariig, mint spliti elővárosi vonat.

DSCF6723

Az előbbi szereplők mellé csatlakozik egy MDDlm az egyik csonkavágányon.

DSCF6731

Na, nem a bejegyzésnek van ilyen hirtelen vége, hanem csak a vasútnak. A második legdélebbi pont az országban, ahova el lehet jutni vonattal. Az előző képpel együtt egy felüljáróról készült.

DSCF6733

És meg is érkezett vonatom az 5. vágányra. 2062 042-3 és két Bl jellegű személykocsi.

DSCF6737

Ha jól sejtem itt annak idején a WC volt, most viszont a drótszamarakat hozhatjuk magunkkal. Hasonló megoldások itthon sem ismeretlenek, az egykori első osztályú, majd visszafokozott kocsikon szintén van lehetőség kerékpárral együtt utazni.

DSCF6740

A hasonló hazai kocsikkal ellentétben itt egy fülkében 6 ülés van. De jó is volt, amikor Újszászra lehetett hasonló luxusban utazni…

DSCF6742

Split Pregrađe állomás volt az első megálló egy hosszú alagút után. Itt tárolják és készítik elő a személyvonatokat. A képen szereplő szerelvénnyel még találkozunk ma.

DSCF6746

Következett Solin. Itt ágazik ki a kikötő felé vezető vonal, így értelemszerűen sok a tehervonat errefelé. Az országban öt kikötő közelíthető meg vasúton, ezek közül a spliti a második legnagyobb.

DSCF6749

Egy ismerős. Valami ilyesmire gondoltam annak idején. Ha nem is irányvonatban, de itt van.

DSCF6751

Még mindig itt árválkodik a tavaly magát csúnyán összetörő ICN. A 2123 009 és 010 alkotta egység innen nem messze balesetezett. A megfelelő fórumokon elég sok információ összegyűlt annak idején. Az Index ide vonatkozó cikke itt olvasható.

DSCF6759

Repesztünk a hegynek felfelé. A vonalon alig találunk egy egyenes vagy éppen vízszintes szakaszt. A legnagyobb emelkedő, amire emlékszek 26 ezrelék volt.

DSCF6763

És itt is vagyunk a baleset helyszínén. Ahol a mozdony jár, körül-belül ot siklott ki a második szerelvény. Erről videó is készült, itt meg lehet nézni. Csak a miheztartás végett: ezen a szakaszon 25 ezrelékes lejtő van.

DSCF6765

Most a másik irányból, Split felé nézünk. Valahol itt siklott ki a szerelvény és a középen látható sík részen állt meg.

DSCF6766

Lassan túljutunk a vízválasztón. A pálya ezen a részen majdnem végig ilyen töltéseken és bevágásokban halad. A tenger felől szabad szemmel is messziről látszik az alépítmény környezetétől elütő színe és hatalmas, vagy legalábbis alföldi szemnek szokatlan mérete miatt.

DSCF6770

Egy érdekesség. Ha jól sejtem, ez a létesítmény fénykorában bunkerként szolgálta Jugoszláviát.

DSCF6772

Átérve a vízválasztón elromlott az idő, de a fényképezést folytattam, ki tudja mikor járok megint arra. Innentől lejt a pálya. A kép közepén van egy kis fehér folt, nevezetesen Primorski Dolac. Ez Dalmácia másik arca, a tengertől távol. A mészkövön kívül itt nem sok minden van. A helyiek vagy bejárnak dolgozni egy közeli városba, vagy kis földjeiken termesztenek uborkát, paradicsomot, fügét és olivát vagy kecskét, birkát tartanak.

DSCF6781

Balra, középen van egy fehér csík, az előző kép ott készült. Mire ide lejutottunk, kétszer álltunk meg. Vonóvezeték, őrház, füttykaró és nem egy hazai mellékvonalon zötykölődünk!

DSCF6789

A 7122 027-es motorkocsi a fontos csomópont, Knin felé indul.

DSCF6794

Perkovic állomás utca felöli oldala. Anyaga az itt kötelező mészkő. Nem gondolná róla senki, de ez egy csomópont, itt ágazik ki a Sibeniki mellékvonal.

DSCF6795

Ez a vonat éppen a szárnyvonalról érkezik. A 2062 056-os gép dübörgését már messziről hallani lehetett, amint a majd 30 kocsit fölhúzta ide.

DSCF6798

A tehervonat megállt, majd a gép vonatom végére állt.

DSCF6803

7122 013 számú motorkocsi Krajinából érkezett. Rövid tartózkodás után továbbindult Sibenik felé. Az eredeti elképzelés szerint el szerettem volna utazni a régi velencei kikötővárosba, de a netes menetrend nem adott ki semmilyen megoldást sem. Meglepődtem és egy kicsit el is szomorodtam, hogy ki kellett hagynom ezt a vonalat a baki miatt.
Mint mondottam, a sibeniki egy mellékvonal, de a képen az látszik, hogy van utas bőven. Szerintem egy kicsit csalóka, mert nyár van, általában talán van egy-két turista, aki vonatozásra adja a fejét. Itt éppen egy olasz csoport veszi be a motorkocsit.

DSCF6804

Egy másik tehervonatról majdnem lemaradtam. A 2062 108-as vontatta rövid, silóskocsikból összeállított  tehervonat szabályosan átvágtatott az állomáson.

DSCF6806

A csík a betonban egy elszabadult vonattól származik. Szerintem.

DSCF6807

Így néz ki az állomás első vágánya. Oldalrakodó, a változatosság kedvéért mészkőből. A gép a vonatomé volt. A fényszórók ne zavarjanak meg senkit, pont az ellenkező irányba közlekedett. Ott jártamkor az ilyen apróságokra nem igazán figyeltek.

DSCF6808

Ahogy megígértem, itt a Pregrađe-n látott szerelvény. Viszonylata Split-Budapest. Az első kocsi pedig egy szerb jármű. Kár, hogy nincs a forgóvázáról róla kép, érdekes, a miénktől meglehetősen eltérő a kialakítása..

DSCF6810

Messzibe szakadt hazánkfiai. Hosszú még az út a Keletiig. Amúgy negyed órát késett.

DSCF6811

Brdasce megállóhely. Az utasforgalmi létesítmények árulkodnak jelentőségétől. Maga a megállóhely a hegyoldalon van, lenn a völgyben pedig néhány ház. Érthető módon, jó pár megálló környékén, ahol lehetett, autók álltak. A homemade P+R ezen a vidéken is hódít.

DSCF6816

Stílusos kép a vízválasztó után, a tengert így látja meg az utazó.

DSCF6826

Mindjárt áthaladunk a tengerparttal párhuzamosan futó 8-as főút, a Jadranska Magistrala egyik felüljárója alatt.

DSCF6838

Nem túl jól sikerült kép egy tipikus megállóhelyről. Az  vizuális utastájékoztatóval ellentétben a magasperon, az egyenkorlát, a világítás és az S tábla mindenhol kötelező darab. A lejtviszonyjelző sem ritka jelenség arrafelé.

DSCF6840

A solini fűtőház, háttérben a tenger. Az ex-svéd motorkocsikat kivéve az összes, a környékre jellemző jármű rajta van a képen.

DSCF6848

Vonatom értelemszerűen Split felé robog, de a jobb vágány a kikötőbe vezet. Oda csak tehervonatok járnak. Valójában a várostól északra fekvő öböl egy nagy kikötő.

DSCF6852

A cement mellett előre gyártott vasbeton elemek is készülnek itt. Érthető, hisz az alapanyag kéznél van.

DSCF6854

Vagonmosó. A torony kitört ablakai arról tanuskodnak, hogy már jó ideje nem működik.
A hazai viszonyokhoz szokottaknak mondom: hihetetlen, de igaz, ilyesmi itthon is létezik.

DSCF6855

A kocsimosót nem tartottam túl idillinek, hogy zárókép legyen. És ez sem lett az. A spliti haditengerészeti kikötő látképével  fejezem be a túrát.

DSCF6841

0 komment:

Megjegyzés küldése